Czym jest lęk?

To pytanie często pojawia się w gabinecie lekarza psychiatry: czym jest lęk, skoro nie jest strachem? Strach jest oczywistą reakcją na pojawiające się w naszym życiu niebezpieczeństwo, jest więc zrozumiały dla osoby, która się boi.

Człowiek wie czego się boi, dlaczego się boi. Można powiedzieć, że strach nas chroni, bo dzięki niemu wiemy, że mamy uniknąć niebezpieczeństwa i staramy się to zrobić. Tymczasem lęk często jest irracjonalny, jego źródło ani przyczyna nie są tak jasne, jak w przypadku strachu. Niekiedy jednak pacjenci skarżący się na zaburzenia lękowe (dawniej zwane zaburzeniami nerwicowymi albo po prostu nerwicą), potrafią wskazać sytuacje, w których lęk się pojawia: kiedy wsiadają do pociągu; kiedy jadą samochodem na przednim siedzeniu pasażera; kiedy wchodzą na szeroką otwartą przestrzeń taką jak polana, wielka łąka albo plaża nad morzem. Więc czym jest lęk i skąd się bierze? Jest stanem silnego zagrożenia, który się różnie objawia. Jest oczekiwaniem na coś negatywnego, okropnego, niszczącego. Obawą o siebie i najbliższych. Skąd to się bierze ? Nie ma jednej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Trzeba je zadać swojemu lekarzowi psychiatrze bądź psychoterapeucie.

1. Objawy zaburzeń lękowych
  2. Lęki. Gdzie szukać pomocy?

Objawy zaburzeń lękowych

Fobie, lęk napadowy, lęk uogólniony. Lęk różne przybiera oblicza. I objawy zaburzeń lękowych mogą być różne, w zależności od tego z jakim lękiem przyszło nam się zmierzyć. Mogą to być nagłe ataki paniki (lęk napadowy), które po kilku minutach mijają, może to być lęk bardziej stały i wolno płynący (lęk uogólniony), mogą to być natręctwa lub przymus wykonywania jakichś czynności (nerwica natręctw). Objawy zaburzeń lękowych to – obok silnego niepokoju, silnego zdenerwowania, bezradności – także objawy somatyczne: ucisk w klatce piersiowej, przyspieszone bicie serca, ból albo zawroty głowy, nadmierne pocenie się, napięcie mięśniowe, drżenie. Niektórzy Pacjenci mówią o dygocie.

Lęki. Gdzie szukać pomocy?

Dobrze, kiedy stawiamy sprawę w ten sposób: mam lęki. Gdzie szukać pomocy? To znaczy, że już zdajemy sobie sprawę z problemu i wiemy (bądź podejrzewamy), że można się z nim uporać. To pierwszy krok w dobrym kierunku. Tym kierunkiem jest poradnia zdrowia psychicznego, gdzie pracują lekarze psychiatrzy oraz psychoterapeuci specjalizujący się w leczeniu lęków. Gdzie szukać pomocy w Warszawie? Najlepiej w Poradni INZPiRO, gdzie konsultują znakomici specjaliści. A poza Warszawą? Także w poradni INZPiRO, bo nasi lekarze psychiatrzy oraz psychoterapeuci pracują również w trybie konsultacji on-line (teleporada). W przypadku, kiedy zaburzenia lękowe utrudniają nam codzienne funkcjonowanie lub są po prostu trudne do zniesienia, pomocy warto szukać najpierw u lekarza psychiatry zapisując się na pierwszą konsultację diagnostyczną (https://psychiatrzy.pl/kontakt/). Przykre objawy zaburzeń lękowych dają się znosić dobrze dobraną farmakoterapią. Dobry lekarz psychiatra będzie jednak dociekał, skąd u jego Pacjentki czy Pacjenta ten lęk pochodzi. Po odkryciu i nazwaniu źródła lęku, psychiatra być może zaproponuje skorzystanie z konsultacji psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego. W przypadku zaburzeń lękowych psychoterapia w nurcie behawioralno-poznawczym może okazać się, z pewnością niebłyskawicznym, ale skutecznym i trwałym sposobem na wyjście z Krainy Lęku. Gdzie szukać pomocy? W Poradni INZPiRO.