Jak pomóc w depresji?

Tak zadane pytanie warto, naszym zdaniem, skierować zarówno do bliskich osoby, która wykazuje objawy depresji, ale też do niej samej. Dobrze, że takie pytanie w ogóle się pojawia. To oznacza, że albo chory, albo jego otoczenie dostrzega problem. To pierwszy ważny krok w procesie leczenia depresji.

1. Depresja – jak pomóc osobie z objawami depresji?
  2. Jak zdiagnozować depresję?
  3. Jak sobie pomóc w depresji?
  4. Jak długo leczy się depresję?

Depresja – jak pomóc osobie z objawami depresji?

Jeżeli ktoś z naszych bliskich jest nieustannie smutny, nie uśmiecha się, płacze, narzeka na złe samopoczucie psychiczne, a czasem także fizyczne (bóle głowy, ucisk w brzuchu lub w okolicach serca) ma słaby apetyt, źle śpi, a przede wszystkim trudno mu sprostać codziennym obowiązkom, a nawet utartym osobistym zwyczajom i jeśli taki stan trwa naszym zdaniem zbyt długo (ponad tydzień lub dwa), to warto takiej osobie pomóc. Najpierw napiszmy tu, czego nie robić. Nie należy mówić „weź się w garść” albo „wszystko będzie dobrze” albo „pojedź na urlop, odpocznij”, bo takie dobre rady raczej zaszkodzą niż pomogą. Człowiek chory na depresję nie weźmie się w garść, bo jej po prostu nie ma, nie ma siły na nic, a już na pewno, by się zatroszczyć o siebie samego; nie wierzy, że wszystko będzie dobrze, bo wszystko widzi w ciemnych kolorach czy raczej nie widzi przed sobą żadnej przyszłości, jedynie ciemność; nie pojedzie na urlop, bo w depresji każde wyzwanie jest za trudne. Co warto zrobić? Towarzyszyć spokojnie i z wyrozumiałością, nie pouczać, nie mądrzyć się.

Jak zdiagnozować depresję?

Warto skłonić osobę z objawami depresji do wybrania się do lekarza psychiatry, na wizytę stacjonarną w poradni zdrowia psychicznego lub na konsultację psychiatryczną on-line za zasadzie teleporady (przez kamerę w komputerze lub telefonie). To lekarz psychiatra diagnozuje i leczy depresję. Osobie uczącej się lub pracującej, jeśli nie jest w stanie wyjść z domu, lekarz przepisze e – zwolnienie lekarskie. Osoba bliska może towarzyszyć Pacjentowi zarówno w wizycie stacjonarnej, jak i w trakcie teleporady. Jeśli lekarz uzna, że chce z jakichś powodów porozmawiać jedynie z Pacjentem, za jego zgodą, poprosi osobę wspierająca, o opuszczenie gabinetu.

Jak sobie pomóc w depresji?

Depresja to choroba. Człowiek chory jest słaby. O ile to możliwe, trzeba dać sobie prawo do słabości, bezradności, niepokoju, płaczu. W depresji trudno podejmować działania, to w tej chorobie naturalne, ale trzeba spróbować to zrobić. Im szybciej osoba cierpiąca na depresję zgłosi się do lekarza psychiatry, tym szybciej przyjdzie poprawa. I na ten krok trzeba znaleźć w sobie siłę. Jeśli ktoś, kto może w tym pomóc jest blisko, warto z takiej pomocy skorzystać i wspólnie umówić się na konsultację lekarza psychiatry, w poradni zdrowia psychicznego lub za zasadzie teleporady (telemedycyna) przez kamerę w komputerze lub telefonie – bez wychodzenia z domu. Pomoc lekarza psychiatry polega na postawieniu właściwej diagnozy, wspierającej rozmowie wyjaśniającej rozpoznanie i proponowane leczenie. Bo najważniejsze jest i wdrożenie odpowiedniego specjalistycznego leczenia (e-recepta). Lekarz może wystawić e – zwolnienie lekarskie. Telefoniczna rejestracja w recepcji INZPiRO: 226540947 w godzinach 8-21. Można też zarejestrować się samodzielnie o każdej porze (24h) na stronie: https://psychiatrzy.pl/kontakt/

Jak długo leczy się depresję?

Powtórzmy: im szybciej osoba z objawami depresji dotrze do lekarza psychiatry i skorzysta z konsultacji lekarskiej, tym wyższa szansa na poprawę. Należy stosować się do wskazań lekarza, brać systematycznie leki, nie przerywać leczenia bez konsultacji z lekarzem, czekać na poprawę samopoczucia. Z czasem pojawi się pierwszy uśmiech, chęć na dobry obiad i wyjście z domu. Kiedy to nastąpi? Jak długo leczy się depresję? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. U niektórych pacjentów oznaki pozytywnej zmiany mogą pojawiać się niedługo po konsultacji psychiatrycznej, która sama w sobie może mieć niezwykle wzmacniający charakter. Inni muszą poczekać dwa tygodnie lub cztery. To pytanie warto zadać lekarzowi w trakcie pierwszej konsultacji psychiatrycznej. Lekarz zaprasza na wizytę kontrolną zwykle po upływie około czterech tygodni po pierwszej konsultacji.