Czy można samemu wyleczyć się z depresji?

Na tak postawione pytanie nie ma ani jednoznacznej, ani generalnej odpowiedzi. Ważna w tym pytaniu wydaje się zgoda osoby pytającej na to, że depresja jest chorobą, która wymaga leczenia. Samodzielnego, czy raczej z pomocą lekarza psychiatry?

Każda osoba cierpiąca na depresję jest inna, każda depresja jest inna. Śmiało możemy jednak stwierdzić, że tylko lekarz psychiatra może postawić diagnozę medyczną, nikt inny. Osoba skarżąca się na ciągły smutek, dojmujący pesymizm, brak apetytu, bezsenność – może dostrzegać u siebie objawy depresji, ale nie ma wystarczających kompetencji, by ją zdiagnozować. Można oczywiście cierpieć w samotności i liczyć, że ból psychiczny sam w końcu minie. Tylko po co? Bo trzeba postawić kolejne pytania: jakim kosztem? Jak długo to samodzielne leczenie będzie trwało? Czy nieleczona depresja jest obojętna dla zdrowia i życia? Tutaj odpowiedzi są jasne: nieleczona depresja może prowadzić do narastających dolegliwości somatycznych, a także do pogłębiających się dolegliwości psychicznych, włącznie z myślami samobójczymi i mogącymi z nich wynikać tragicznymi konsekwencjami. Dlatego na pytanie, czy leczyć się z depresji samemu, nasza odpowiedź brzmi: nie. Depresja może dawać trudne do zniesienia objawy psychiczne i somatyczne, a także może zagrażać życiu.

1. Jak samemu pomóc sobie w depresji?
  2. Jak wyjść z depresji?

Jak samemu pomóc sobie w depresji?

W depresji trudni podejmować decyzję, bo trudno o jakiekolwiek działania. Osobie chorej brakuje energii, jest smutna, płaczliwa i zrezygnowana, nie widzi sensu życia, więc nie szuka dla siebie ratunku. Ale czasem bywają lepsze chwile, kiedy można coś niewielkiego zrobić. Na przykład podnieść słuchawkę, zadzwonić do poradni zdrowia psychicznego i umówić się na konsultację lekarza psychiatry. W INZPiRO możliwa jest także konsultacja lekarska on-line w trybie teleporady (telemedycyna). Warto z niej skorzystać i zaufać lekarzowi psychiatrze.

Warto oczywiście korzystać ze wsparcia rodziny, przyjaciół, pod warunkiem, że osoby bliskie mądrze wspierają chorego towarzysząc mu w cierpieniu, bez rad typu „weź się w garść” albo „pojedź na urlop, to ci przejdzie”. Takie rady przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Jak wyjść z depresji?

Dać sobie prawo do chorowania i leczyć się. Pójść na pierwszą konsultację psychiatryczną bądź skorzystać z teleporady lekarza psychiatry. Psychiatra postawi diagnozę i wdroży odpowiednie leczenie. Pacjent otrzyma wsparcie specjalisty, wyjaśnienia dotyczące stanu zdrowia oraz e-receptę. Należy ją zrealizować w aptece i wdrożyć leczenie zgodnie ze wskazówkami psychiatry. W razie wątpliwości można zadzwonić do lekarza i je wyjaśnić. Po kilku tygodniach systematycznego leczenia, powinno się skorzystać z ponownej, tym razem, kontrolnej wizyty lekarskiej. Lekarz psychiatra wzmocni Pacjenta oraz zdecyduje, czy i jak zmodyfikować leczenie. W INZPiRO lekarze psychiatrzy wiedzą, jak leczyć depresję i towarzyszące jej objawy.